Výherce konkursu a fotky projektu viz zde.
Od architekta Kaplického se mi některé věci dost líbí (třeba jeho most v Londýně), ale tohle mě zatím naplňuje rozpaky...
|
||||||||
|
| Kalendář Příspěvků
Search
|
Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
Juchelka
on Fri 02 Mar 2007 08:03 PM EST | Permanent Link
Keywords:
juchelka
Comments
Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
ASTR
on Fri 02 Mar 2007 10:21 PM EST | Profile | Permanent Link
v odkazu napsano:
Může to být stavba srovnatelná s takovými monumenty současnosti, jako je budova opery v Sydney ... :-) ------------------------------------------------------------- krasna stavba , svym stylem neobvykla jako ta Opera v Sydney z pohledu Klokanskeho je to vlastne takova krasna VOFOUKNUTA MOCHOMUURKA :-) kdyz maj v Praze "tanecnici" na sikmo proc ne neco dalsiho vofoukle neobvykleho ? Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
Jaromir
on Sat 03 Mar 2007 02:32 AM EST | Profile | Permanent Link
Vypada to naprosto priserne, v dobach MTV, iMacu a Jurassic Park filmu je to jen noseni kycoviteho drivi do kycoviteho postmoderniho lesa, Praha by si zaslouzila neco ve svem stylu, ne tuhle zpitvoreninu. Kdyby ta knihovna radsi investovala do novych knih a ne takove ohavne budovy.
Re: Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
Juchelka
on Sat 03 Mar 2007 10:52 AM EST | Profile | Permanent Link
Všiml jsem si, že je arch. Kaplický v diskusích o knihovně označován za postmoderního architekta. IMhO je to ale mnohem více tzv. architektura organická, pohled od Hradu v sérii fotografií připomíná rozhodně něco živého, trifida rozhlížejícího se po Praze svým fialovým okem... ; )
Re: Re: Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
Jaromir
on Sat 03 Mar 2007 06:04 PM EST | Profile | Permanent Link
No ja si dovedu predstavit, ze takova budova bude stat v Shanghaji, ale v Praze si ji opravdu predstavit nedovedu. FUJ!!!
Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
jednorozec
on Sat 03 Mar 2007 05:00 AM EST | Profile | Permanent Link
"Má neuvěřitelnou barvu, která začíná jako barva šampaňského, žlutozlatá a směrem vzhůru pokračuje barvou už vybublaného šampaňského, skoro bílou.... popisuje architekt.
Toto svědčí o "informovanosti" architekta. Ještě nikdy jsem neviděl, že by šampaňské vybubláním měnilo svou barvu. A ještě k tomu směrem k bílé! Když už, tak (delší) oxidací bude bílé víno tmavnout, hnědnout. Což mají ve zvyku i stavby. Elegantním konstrukcím trocha omšelosti nabytá stářím moc nevadí, unesou ji. V tomto případě mám obrovské pochyby. Je to čerstvá facka mě drahému městu. Jediné, na co se mohu těšit, je nějaká vtipná přezdívka, které se této ohyzdnosti od Pražanů jistě brzy dostane. Israeli Rap
by
Jaromir
on Sat 03 Mar 2007 05:37 AM EST | Profile | Permanent Link
http://www.youtube.com/watch?v=wpWYFoSrmRA
Pro eurovizi. Re: Israeli Rap
by
ASTR
on Sat 03 Mar 2007 06:53 AM EST | Profile | Permanent Link
Kolik jste dostali bodu pane Kreutzfeld?
Nebo jste snad letos v Eurovizi vyhrali? Re: Re: Israeli Rap
by
Jaromir
on Sat 03 Mar 2007 07:02 AM EST | Profile | Permanent Link
Jestli se nemylim, tak to teprve bude. Push da push da push da button.
Re: Re: Re: Israeli Rap
by
vodnik
on Sat 03 Mar 2007 07:08 AM EST | Profile | Permanent Link
A já myslel, že to vyhráli! Aspoň to tam píšou: Eurovise, nr.1
Re: Israeli Rap
by
vodnik
on Sat 03 Mar 2007 07:01 AM EST | Profile | Permanent Link
Já se na Eurovisi nedívám, občas zahlédnu nějaký fragment a mám pocit, že je to soutěž Helenek Vondráčkových, Karlů Zichů, Michalů Davidů a Ilon Czákových; největší odvaz, který jsem tam zaznamenal, bylo Waterloo od Abby. Takže vítězství této skupiny přičítám židovskému spiknutí.
Ten text ovšem poněkud zlehčuje nebezpečí mezinárodního terorismu a vedoucí úlohu Spojených Států a Israele v boji za naši svobodu a demokracii. Nicméně nerozumím té hebrejštině, možná to tam uvádějí na pravou míru. Jaromíre? Re: Re: Israeli Rap
by
Jaromir
on Sat 03 Mar 2007 07:08 AM EST | Profile | Permanent Link
Ani ja hebrejstine nerozumim vazeny pane Vodnik. V Izraeli jsem se vzdycky dorozumel rusky. V Tel Avivu by to mohl byt problem, ale v Haife ne.
Malé mozky hovoří o umění!...
by
vodnik
on Sat 03 Mar 2007 07:07 AM EST | Profile | Permanent Link
Doporučoval bych Jaromírovi, aby si hleděl svých akcií, a jednorožci, aby se hrabal v černobílých fotografiích a pouštěl si k tomu tradiční jazz, a aby nestrkali nos do toho, čemu nerozumí.
Já jsem se sice při pohledu na tu stavbu taky otřásl hnusem, ale já jak známo nerozumím modernímu umění a Velké mozky a vyznavači Sternova Hovna mě kdysi na nejmenovaném serveru poučili, že nazývat ošklivé věci ošklivými je výrazem subjektivního vnímání a vyjádření se k něčemu mimo mě z předem definovaných posic, čímž vypovídám vlastně jen o sobě a svojí potřebě definovat se svým odrazem v okolí. Tak držím hubu, jásám s Velkými mozky a bliju si tiše doma v koutku... Re: Malé mozky hovoří o umění!...
by
ASTR
on Sat 03 Mar 2007 07:42 AM EST | Profile | Permanent Link
:-)
snaha vyhnout se plynove komore je zrejma, ale.. nevim nevim zda Ti nekdy jeste nejaky Semita uveri? ..tedy z vyjimkou nejakyho cistokrevnyho araba s rodokmenem 1000let dozadu a fsechno z Palestyny. Tihle konverti svuj semitismus berou jinak nez ti co to maj jako industry. Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
Mně se ten návrh líbí a těším se až to bude stát.
Doufám že to nedopadne jako v Plzni kde ustrašení zastupitelé odmítli už schválený návrh nových kašen a dav si žádá zase nějakou atrapu "vznešeného" baroka. Re: Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
Juchelka
on Sat 03 Mar 2007 10:47 AM EST | Profile | Permanent Link
Nevíte, kde je možno najít zbytek návrhů, které postoupily do užšího výběru?
Myslím, že nikomu nejde o atrapu vznešeného baroka (mé maličkosti určitě ne), ale Kaplického návrh se mi prostě nelíbí a připadá mi pro lokaci a účel knihovny nevhodný, cizí, až vulgární. Zajímalo by ale mě, čím/jak byl autor inspirován. Možná, také, že nebylo z čeho vybírat. Z toho mála, co jsem zatím četl jsem rovněž nabyl dojmu, že v porotě sedělo několik Kaplického fanoušků... Re: Re: Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
Díky...
by
Juchelka
on Sat 03 Mar 2007 11:49 AM EST | Profile | Permanent Link
Hmm, to je těžké, při srovnání tech méně tradičních modelů mi Kaplického návrh zase nepřipadá tak špatný...
Kaplického stavba mi ale pořád připadá vhodná víc jako nový pavilón pro kliniku kožních chorob, centrum pro transplantaci jater, apd. než pro budovu národní knihovny... Re: Re: Re: Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
vodnik
on Sat 03 Mar 2007 12:58 PM EST | Profile | Permanent Link
Mě by bavil ten oblázek od HŠH architekti.
Proč vlastně k tomu nevyužijí ty bunkry pod Stalinem, ze kterých chtějí dělat mořské akvárium? Anebo z akvária sešlo a bunkr bude sloužit k evakuaci Klause, Topolánka a Vondry, až někdo zaútočí na ten americký radar? Díky Jezovcovi za linku
by
jednorozec
on Sat 03 Mar 2007 07:15 PM EST | Profile | Permanent Link
Je to dost průser, vidět shortlist. Zejména 5. místo - John Reed Architecture a 6.-8. místo - MVMarchitekt + Starkearchitektur je velmi krabico-kůlnovité.
Osobně snad nejmenší zlo vidím v: 2. místo - Carmody Groarke. Ale je těžko posuzovat z jedné fotky 3D modelu. Je pozoruhodné, že tu na vítězném modelu není vidět ta unikátní vybublinkovanost, kdy barva šampaňského z Chateau Caméléon dělá své divy a bledne rapidněji, než závistí zachvácení rivalové. Naprostý souhlas
by
Max von Sprcha
on Fri 09 Mar 2007 01:26 PM EST | Profile | Permanent Link
a pro cestu do nové knihovny si může zájemce pořídit i patřičný automobil.
PS: Je to jen věc osobního vkusu. Re: Naprostý souhlas
by
Juchelka
on Fri 09 Mar 2007 01:35 PM EST | Profile | Permanent Link
: ) Auto vypadá trochu jako ptakopysk...
Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
Ano rozpaky a skoro mdloby. Vzdyt to vypada jako Blob.
Tohle dela ten krivy dum na nabrezi krasnym. krivy dum na nabrezi
by
jednorozec
on Sat 03 Mar 2007 07:36 PM EST | Profile | Permanent Link
vidím denně, když jsem v Praze a celkem jsem si na něj zvykl. Všiml jsem si, že počasí si už na něj počíhalo. Je z něj nyní gentleman v equisitních šatech na míru, který se neobratně vymočil. Přes všechen jeho šarm se oči všech shromážděných stále stáčí na tu tmavou skvrnu na jeho kalhotách.
Architekti málokdy berou v úvahu, jak déšt, spolu s městskou špínou, budou působit na budovu. Mnohdy ani nedovedou předvídat, jak si kolem ní vítr bude hrát. Ne vždy dešťové kapky cestují od shora dolů! Na velkých budovách jsou všelijaké vzdušné víry (eddies) a někdy pak prší obráceně. Re: Kdo postaví novou Národní knihovnu v Praze?
by
jednorozec
on Sat 03 Mar 2007 07:59 PM EST | Profile | Permanent Link
Reaction of Karel Kriz (on Usenet):
It's pretty bad. I am not a traditionalist as far architecture is concerned and, generally, I think the Czechs can blend the old and the new pretty well, but this is monkey afterbirth. You'd think they learn from brutalism; Nova Scena (now houses Laterna Magika ) next to the Narodni Divadlo is a singularly awful structure. As is the "Svobodna Evropa" building at the top of Vaclavak - same architect. But I like Tancici dum - even though I think that Gehry stuff is shallow - all flash and no substance. but Tancici Dum works for me. The problem with the Narodni Knihovna is that it will look dated as soon as it is built. Somebody will call it "narodni knihovno" sooner or later. Shame, it was a prime piece of land. Re: "narodni knihovno"
Nejsem proti moderne ale ma se uvazovat, kam ji postavit.
Krivy dum, obluda nad Valclavakem, Nova scena i ty strasne hodiny na Stalinove zaklade delaji na tech mistech ostudu. Ta knihovna bude sice stranou od historicke Prahy ale zase je extra oskliva, ze bych ji dal tak nanejvys na vystaviste. Asi nikdo nedava pozor na celkovou estetiku mesta. To mame alespon snahu v pouze o neco vice nez stoletem San Francisku, kde se nesmi jen tak neco postavit. Co je oznaceno za "historicke", nesmi se zbourat ale za kazdou cenu opravit. Nove domy musi spadat do razu dane ulice. Mlade mesto ale preci jenom si zde udrzuji jisty styl! dal jsem odkaz mezi Pavouky :-)
by
ASTR
on Sun 04 Mar 2007 05:14 AM EST | Profile | Permanent Link
zde 2 posledni odpovedi:-)
-------------------------------------------------------------------- 151 díky za odkaz, Astře! K-k. | 04.03.2007, 08:10:39 :o) Formulář pro vložení komentáře | trvalý odkaz 152 Astr, bara | 04.03.2007, 08:19:15 mi z těch pěti návrhů připadá, jako by předem dostali v zadání, že se to musí být buď s ostrýma hranama (ale to už je za těch nějakejch sto let dost okoukané) , nebo to musí vypadat jak hromada lejna. Osobně si to vysvětluju tím, že v těch počítačových programech, co kreslí stavební dokumentace, se hrozně blbě dělají tvary - takže se používá buď lajna rovná, nebo lajna maximálně druhého řádu (obrys hromady lejna, případně tentýž tvar vzhůru nohama). No a požadovat od řemeslníka znalost řemesla (tj. od architekta znalost zpracování návrhu a dokumentace tužkou na papír), je dnes OFF. Kdo by se s tím smolil, že? A vůbec, dovedete si představit, co by to dalo práce? A za ty love? ... O tom, že toho možná není ani schopen, raději nebudu uvažovat. Re: dal jsem odkaz mezi Pavouky :-)
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 10:35 AM EST | Profile | Permanent Link
"Osobně si to vysvětluju tím, že v těch počítačových programech, co kreslí stavební dokumentace, se hrozně blbě dělají tvary."
To je mylná představa. Na AutoCADu, což je program, který tyto profesionální firmy většinou u podobných projektů používají se daly tvary poměrně dobře dělat už před xx lety. Mám (měl jsem) v tom nemalou zkušenost... Napsal bych to rovnou na pavouka, ale minule tam na mé komentáře nikdo nereagoval, takže mám pocit, že se vnucuji... : ) Re: Re: dal jsem odkaz mezi Pavouky :-)
by
vodnik
on Sun 04 Mar 2007 10:52 AM EST | Profile | Permanent Link
Tak to je snad všude, že když se někde ukážeš jako nový, tak Ti tam nepadají k nohám. Na mě tam zareagovali, úsporně a slušně, měl jsem dobrý pocit. Moc tam nepíšu, protože to jsou šílenci 7/24 na netu, od toho radši dál...
Re: Re: Re: dal jsem odkaz mezi Pavouky :-)
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 11:00 AM EST | Profile | Permanent Link
Proto jsem tam dal ten/tu emoticon... Nic proti nim samozřejmě nemám a mám na to asi stejný názor jako ty - v minulosti jsem tam rovněž pár diskusí měl.
Detaily knihovny...
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 05:24 PM EST | Profile | Permanent Link
půdorys, průřez, jednotlivá patra, apd. je možno najít zde.
Dobytek!
by
vodnik
on Sun 04 Mar 2007 07:43 PM EST | Profile | Permanent Link
Kaplický si nedělá předem starosti s tím, zda bude jeho návrh někdo kritizovat. "Nadávat je snadné, ale něco udělat, 'pošoupnout' dopředu, to je těžší,"
Inu, sám se netají s tím, co je jeho prioritou. Díky tomuhle "šoupání dopředu" jsme tam kde jsme - v umění i v tom ostatním...:-(( Re: Dobytek!
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 08:18 PM EST | Profile | Permanent Link
To mi připadá jako příliš přísný odsudek, a to i pro člověka, který se (mimo jiné) údajně při návrhu knihovny inspiroval cukřenkou... : )
Já se naopak kacířsky přiznám, že mi ten návrh vadí už o něco méně, než původně, díval jsem se na ty půdorysy, apd. a má to IMhO jistou integritu. Nikdy jsem ale stoupenec takové organické architektury nebyl a proto asi zůstanu nespokojený. Re: Dobytek!
by
jednorozec
on Sun 04 Mar 2007 08:48 PM EST | Profile | Permanent Link
Dobytek je snad v tomto kontextu trochu silné, IMHO?
Architektům někdy přebují sebevědomí. V Anglii v letech šedesátých se zde propagovaly výškové budovy pro ubytování lidí. Archítkové snili a šoupali koncept "dopředu". Dnes se to bourá, kontrolovanými demolicemi. Jsem dnes v nějaké reconciliatory náladě a snažím se na tom návrhu vidět něco positivního. Snad to bude výborný orientační bod pro leteckou dopravu? Ty barvy mě ale stále iritují - jsou momentálně módní, zejména ta fialová je kolem vidět všude. To se ale rychle změní. Fotbalové míče už nebudou fialové a žluté a mládež si obleče trička jiných barev ještě když se milé stavbě budou teprve betonovat základy. Třeba pak pan Kaplický vystaví VO (Variation Order) a nechá barabiznu přetřít na jinak-módno. Re: Re: Dobytek!
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 08:53 PM EST | Profile | Permanent Link
ta barva mi asi také vadí nejvíce. Pokud má být i interiér skutečně fialový, tak bych si asi uvnitř moc nepočetl...
Přezdívky Pražanů
by
jednorozec
on Sun 04 Mar 2007 09:08 PM EST | Profile | Permanent Link
Nová Scéna u N divadla (fasáda z nažloutlého skla) si vysloužila přezdívku Zmrzlé chcanky.
Fialové knihovno? (Obyčejně se nesázím o peníze, ale zde bych měl pokušení risknout pár babek.) Re: Re: Dobytek!
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 08:59 PM EST | Profile | Permanent Link
Rovněž bych rád věděl něco více o automatickém systému vyhledávání knih. Národní knihovna je jistě něco jiného, než městská knihovna, ale zdá se, že díky novému systému odpadne tzv. browsing...? Budete muset dopředu vědět, kterou knihu chcete vidět a ne si ji vybrat pouze očima a nebo nahlédnutím... Možná, že bude k disposici digitální browsing katalog???
Ad Dobytek!
by
vodnik
on Mon 05 Mar 2007 04:20 AM EST | Profile | Permanent Link
Jistěže je to přehnané! Popřejte mi trochu úlevy v podobě silných výrazů! Když bych trval na tom, že architekt má být zbaven diplomu a namáčen v koši do Vltavy, taky byste mě napomenuli, že to přeháním? ;-)
Nicméně ta hanebná optika "šoupání dopředu", která ovládá jak tvůrce, architekty apod. tak jejich hodnotitele, kunsthistoriky a různé schvalovací komise, nenachází v mých očích milosti. Tu - a její vyznavače - nám byl čert dlužen! Obří kapesník na Letné?
by
jednorozec
on Sun 04 Mar 2007 09:23 PM EST | Profile | Permanent Link
Zajímavý a celkem stručný rozbor Jana Paula v BL.
Re: Obří kapesník na Letné?
by
Juchelka
on Sun 04 Mar 2007 09:38 PM EST | Profile | Permanent Link
Jo, to je rozumné...
Ještě ke knihovně...
by
Juchelka
on Mon 12 Mar 2007 10:32 PM EDT | Profile | Permanent Link
rozhovor s Kaplickým (viz zde).
|
Login
Poslední články
Utrecht hardcore (8)
Poslední Komentáře
Let's go Dutch! (jednorozec)
Re: Re: Re: Re: Utrecht hardcore (vodnik)
Re: Re: Re: Utrecht hardcore (jednorozec)
Re: Re: Utrecht hardcore (vodnik)
Re: Utrecht hardcore (jednorozec)
Re: Re: Utrecht hardcore (vodnik)
Re: Re: Utrecht hardcore (vodnik007)
Re: Utrecht hardcore (ASTR)
Odkazy
Osobní blogy
Badger's Hole
Politika
Antiwar.com
Věda|Technologie
|
||||||
|
||||||||