Inspiroval me komentar Peterse pod clankem Vodnika o Islamizaci Evropy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je jiná doba.
by Guy Peters on Wed 25 Apr 2007 06:18 AM EDT | Profile | Permanent Link
Politické strany mají dnes 10x až 100x méně členů než měly za první republiky. Lidi politika nezajímá, protože už neovlivňuje jejich životy tak fatálně jako za první republiky. Myslím, že je to dobře.
----------------------------------------------------------------
Zda je to dobre ponecham ctenari k uvaze az na zaver.
Jen chci pripomenout nektera fakta a podivat se na problem obecneji,
radeji nez jednou vlastni vetou je lepe odkazem na ty, kteri jiz o tom dost popremysleli...
Za aktualni povazuji problem neangazovanosti sirokych lidovych mas,
to ve vztahu prave k politickym stranam, vladam, a vsem tem aferam ukazujicim na vse mozne jen ne cistotu
predevsim rozpory mezi sliby a skutky , vse to co dohnalo "obcana" do stavu nezajmu a resignace.
Vysvetleni k zamysleni
--------------------------------------------------------------------------------------------------
V úvaze Pravidla korupčního politického trhu politolog Michal Klíma píše (LN, 4/11/2004): "Politické strany se v postkomunistickém Česku staly do značné míry firmami, které prosazují osobní a skupinové zájmy svých manažerů na celostátní, regionální a komunální úrovni... Klientelistická praxe... produkuje studené technology moci, kteří se vyznačují jistou mírou korupčního potenciálu. Jestliže některým z nich by ještě nedávno mnozí nepodali ruku, dnes jsou nezastupitelní právě svými klientelistickými vazbami, a proto okupují nejvyšší místa stranických hierarchií. V té či oné míře se to týká předsedů všech parlamentních stran i funkce hlavy státu..."
Michal Klíma tu popisuje obecný trend, který britský politolog z Evropské univerzity ve Florencii Colin Crouch nazval postdemokracie. V jeho pohledu je demokracie ve fázi úpadku, pomalu zaniká a na jejím místě se vynořuje postdemokracie, jejíž hlavní charakteristikou je postupné nahrazování právního státu a parlamentní demokracie sítí efektivně lobujících mocenských skupin, jejichž cílem je prosadit v utilitaristicky orientovaném smlouvání pravidla hry, výhodná pro nejmocnější ekonomická uskupení.
Postdemokracie není úplným popřením demokracie, některé součásti starého režimu přežívají - volby, politické strany, odbory. To, co mizí nejrychleji, je propojení občanských práv s právy sociálními, které se prosadilo v Evropě padesátých let 20. století pod názvem sociální stát.
Rok 1989 a následná globalizace ukončily také dlouhou hegemonii staré národní buržoazie, jejíž vláda se opírala o masově sdílenou národní kulturu a solidaritu. Většina soukromého kapitálu je dnes v rukou malé skupiny lidí, obrat jejich společností snadno překonává HDP celých států. K maximalizaci svých zisků si tato anacionální hyperburžoazie bez dialogu se sociálními partnery demokratických vlád vynucuje "flexibilitu", jak se dnes označuje postupné odtržení pracovních vztahů od práv občanů zakotvených v ústavě.
V postdemokratické době se lidé jen málo starají o politiku, mají málo informací, kritizují systém bez naděje na nápravu a média tu mají ohromující moc. Skončila epocha, v níž politika byla pojímaná jako obrana vlastní kulturní a politické identity - komunistické, katolické, socialistické, liberální, menšinové, národní...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je jina doba!
Skončila epocha, v níž politika byla pojímaná jako obrana vlastní kulturní a politické identity - komunistické, katolické, socialistické, liberální, menšinové, národní.
Politika je dnes je take o necem jinem
Predevsim o necem jinem nez byla v minulosti a zde bych chtel zduraznit presne vystihujici formulaci dnesni situace:
hyperburžoazie bez dialogu se sociálními partnery demokratických vlád vynucuje "flexibilitu", jak se dnes označuje postupné odtržení pracovních vztahů od práv občanů zakotvených v ústavě.
Prikladu bezpocet. Vlada dnes muze mnohe co drive nemohla, ale take mnohe nemuze co drive dovolit si mohla.
Ma to tu konkretni podobu, ze pan Blair je dost silny na to, aby sel bombardovat na Balkan ci do Iraku,
ale kdyz firma Motorola sdeli ze zavira v Anglii svoji pobocku a presouva se na levny Vychod,
pan Blair nema (viz poucka vyse ) silu na to, aby zabralil ztrate 6tisic pracovnich mist v Anglii.
postupné odtržení pracovních vztahů od práv občanů zakotvených v ústavě. je vazny a dnes jiz celosvetovy problem
a obavam se, ze az tento proces preroste pres urcitou uroven....
mohlo by dojit k situaci, kdy reseni a regulece se vymkne z rukou a nebude jiz mozne ridit svet jako dnes na soucasne urovni bursovne bankovni.
jeste jen posledni poznamku, ze:
to co predvadi politicka scena CR neni vyjimkou, je jen trochu obhroublejsi versi, nez jakou predvadi vlady kulturnejsich okolnich statu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
||||||||
|
| Kalendář Příspěvků
Search
|
Je jina doba a tak trochu k zamysleni
by
ASTR
on Fri 27 Apr 2007 10:03 PM EDT | Permanent Link
Keywords:
astraus
Comments
Re: Je jina doba a tak trochu k zamysleni
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 12:03 AM EDT | Profile | Permanent Link
dodatek:
jiz nejsme ta stara demokracie jak byla chapana drive, jsme pry v nove poloze jsme PRY sopecnost nyni POSTDEMOKRATICKA!!! Jak tedy dnes odpovědět na otázku Co byla demokracie? v době dnesni postdemokratické? Z hlediska naší postdemokratické zkušenosti, řekl bych, se jádrem staré demokracie jeví dělba moci. Demokrat moc dělí a deleguje, podle toho ho poznáte. Jeho nejhlubším přesvědčením je, že dělba moci zvyšuje odolnost všech aktérů systému proti pokušení přeslechnout hlasy zvnějšku. Každá moc, i ta nejmenší, musela se v demokracii potýkat se svým vnějškem, žádná se nenechala zredukovat na pouhý komplement druhých mocí. Ve společnosti, v níž se musíme o moc dělit, dosahujeme svých cílů obtížněji, protože do našich životů jsou vestavěny retardéry - musíme se dohadovat s hlasy zvnějšku, které neznají náš jazyk, nevědí, co je pro nás relevantní, neberou naše hlediska jako samozřejmá. Dělba moci nastoluje režim, v němž jsou všichni donuceni "udělat zkušenost", setkat se se svým vnějškem, vzít v úvahu mapy druhých lidí. Péče o smysl pro rozdíl mezi mapou a teritoriem je zakládající hodnotou demokracie, lidé se tu učí zakreslovat do mapy i hledisko, z něhož své mapy světa kreslí. Slovo poznání, na němž západní civilizace vybudovala své vratké chrámy, má svůj hluboký existenciální předpoklad - schopnost mít odstup od každé přirozené (mateřské) verze světa, otevřenost zkušenosti vnějšku, jeho omezující síly. Život v demokratické společnosti založené na otevřenosti vůči vnějšku, má i svou anarchickou strhující energii. Myslím, že nejhlouběji ji zachytil Bohumil Hrabal ve svém užaslém líčení ohromující a ničivé krásy "všeho, co jde proti nám". Znamením doby postdemokratické je, že moc už nechce být dělena, nechce vykazovat svá rozhodnutí před "vším, co jde proti ní". ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- a jeste...
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 12:30 AM EDT | Profile | Permanent Link
Sigmund Freud viděl v první světové válce událost, která otevřela Evropanům oči: "civilizace" byla jen slupkou, kterou lze snadno odhodit. Válečná propaganda ukázala, jak snadno lidé přestanou být kritičtí, jak snadno uvěří jednostranným informacím, ztratí odstup nutný k samostatnému úsudku. "Dokonce i sama věda ztratila svou nestrannost." Protivník je zbaven lidské úcty a psychiatři nepřátelské strany ho prohlásí za blázna nebo za zdegenerovaného. Normy jako nelhat a nezabíjet, nezneužívat výhod, které ničení a lhaní nabízejí, přestaly platit. Stát se dovnitř tváří jako strážce mravních norem, navenek ale poroučí svým občanům zabíjet, vraždit, mučit, podvádět... "Začíná nám připadat, jako kdyby nikdy ještě žádná dějinná událost nezničila tolik cenného společného majetku lidstva, nesnížila tak důkladně všechno, co mělo svoji výši."
Každá válka ničí to, "co má svoji výši". Platí to i o preventivní válce proti terorismu. Znovuzvolení Bushe dokazuje, že je možné lhát o důvodech k válce, nerespektovat mezinárodní legalitu, vyměnit přátele za pouhé "ochotné pomahače" a nebýt za to voliči potrestán. Obludná blbost soukromých TV, reklamy, Bushových projevů, jeho gest, obludná prázdnota hesel Iraqui Freedom nebo obrana lidských práv (jen tam, kde hegemon chce prosadit své ekonomické zájmy) - i to jsou způsoby "zničení všeho, co mělo svoji výši". Re: a jeste...
by
Juchelka
on Sat 28 Apr 2007 05:55 AM EDT | Profile | Permanent Link
Sorry Astře, vymazal jsem ten druhý, duplikovaný komentář.... Nenapadalo mě, že přifaříš své další platné komentáře právě k němu. Příště si dám větší pozor...
Re: Re: Je jina doba a tak trochu k zamysleni
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 11:19 AM EDT | Profile | Permanent Link
ano ta zamena sopecnost misto spolecnost
je tam umyslne, pardon byl tam umyslne ano puvodne ano, jako pokus o vyjadreni neklidu doby,:-) ale mozna ze to byla chyba. Myslim li prispevek vazne, jako ze ano, tak snad presneji melo byt sopecna spolecnost? ne to nezni dobre lepe soptici spolecnost? To zni o neco lepe jen nevim zda politicky korektne? Asi take ne, neb se mi vybavuje primer pana presidenta , ktery kdysi davno moudre rekl ze, tretina se ma lepe, tretina stejne, tretina hure !! takze by to presne byla jen tretina soptici spolecnosti:-) jestli vubec? a co kdyz ani to ne ? co kdyz i ta tretina jiz resignovala ? mate pravdu soptici je tam nevhodne omluva Re: Je jina doba a tak trochu k zamysleni
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 06:46 AM EDT | Profile | Permanent Link
vracim sem jeste doplneni, ktere povazuji za dulezite k pochopeni smyslu clanku:
Co vyznačuje to, "co má výši" v západní civilizaci? Pojem "kulturní výše" odkazuje na Západě na odstup od démona souhlasu, který vládne každodenní obživě; odkazuje také na intelektuály, kteří z odstupu od samozřejmého udělali základní hodnotu svého života. Vysoká kultura je vždy bojem o odstup od statu quo, a proto je opakem kultury masové, která je založena ne na pochopení příběhu, ale na identifikaci s jeho hrdinou. Všechny války, ať horké, studené či preventivní, začínají vždy útokem proti intelektuálům, kteří mají odstup od událostí, nevěří jejich povrchu, vidí je v souvislostech a mají o nich "své teorie". Jeden z největších filosofů minulého století H. G. Gadamer napsal: "Teorie je právě tak původní antropologická danost jako praktické a politické mocenské jednání. Všechno tady záleží na schopnosti vždy znovu dosahovat rovnováhy obou těchto sil člověka. A jsem přesvědčen, že lidská společnost existuje jenom proto a jen potud, pokud taková rovnováha trvá. K politické náruživosti patří posedlost účely, k teoretické patří svoboda od účelů... Rovnováha mezi posedlostí účely a svobodou od účelů se však týká lidského života jako takového. Ten je jako lidský možný jen tehdy, pokud v našem účelně zaměřeném konání zároveň trvá i svoboda od účelů. Kdo je schopen odstupu od sebe sama, kdo je schopen nahlížet omezenost svých životních okruhů a tím i otevřenosti pro druhé, toho skutečnost neustále koriguje." Je to hluboká úvaha: jen člověk, který má odstup od cílů, za nimiž jde se vší rozhodností, může být "opraven skutečností", může mít smysl pro věci, které se ukazují, jaké jsou, bez ohledu na to, k čemu se nám hodí; fundamentalista naopak se nedá opravit skutečností, protože nevidí než své cíle. Slovem "teorie" Gadamer označuje vztah ke světu, který se rodí z odstupu k tomu, co se nám vnucuje jako samozřejmé. Dělba moci je jedním ze způsobů, jak si zajistit odstup od našich cílů, jak myslet "teoreticky" v Gadamerově osvobozujícím smyslu. Proto rikame ANO demokracii nikoli postdemokracii, prave proto, ze dělba moci je jedním ze způsobů, jak si zajistit odstup od našich cílů, ........................ --------------------------------------------------------------------------------------------------- a jeste...
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 07:19 AM EDT | Profile | Permanent Link
Klíčová otázka: co hájit v době postdemokratické jako nejcennější dědictví demokracie? Volby a bavičský mumraj, který jim předchází? Strany, které se staly "firmami", jak napsal Michal Klíma? Sociální stát, který sice proměňuje rovnost formální v rovnost reálnou, ale vyvíjí se také v byrokratickou obludu? Otevřený veřejný prostor, v němž se formuje poučený a rozumný konsensus? - Má ale veřejný prostor ještě takovou funkci?
Senator P.P. například odůvodňuje své odmítnutí práva občanů vyjádřit v referendu svůj názor na ústavní smlouvu EU tím, že nevěří, že by byli ochotni číst s porozuměním tři sta stránek textu. A kdo má právo říci, že těm stránkám "rozumí"? Profesoři právnické fakulty? Světový hegemon legitimuje svůj imperialismus hesly o "vývozu demokracie". Co ale lze z demokracie vyvážet? Vynucené volby jako v Iráku, supermarkety či Washingtonský konsensus (privatizace, liberalizace a vyrovnaný veřejný rozpočet), soukromou TV, tržní ekonomiku, politické strany jako v postkomunistických zemích, kritické veřejné vědomí? Navrhuji hájit v době postdemokratické jako nejvlastnější dědictví evropské demokracie vztah mezi tím, "co má svoji výši", a politickým rozhodováním. Smyslem pro význam vyšší kultury se naše demokracie liší od americké, která je založena naopak na bezvýhradném příklonu k masové kultuře. Je to dvojznačné dědictví, souvisí totiž s nerovností, feudalismem a rolí šlechty v evropské společnosti. V každém případě ale "vyšší kulturu v Evropě" vyznačuje kritický odstup od samozřejmosti každodenního boje o pokračování všedního dne výroby a konzumu. Bez takového odstupu bychom byli fanatiky, které skutečnost nemůže korigovat. PS coz nema byt brano z me strany jako utok na Emerickou kulturu an blok neb je logicke, ze cim vyssi intelektualni a gulturni uroven, tim je kriticky odstup od všedního dne výroby a konzumu vyraznejsi. Jiz kdysi jsem zduraznil nutnost nezavrhovat smahem, ci nezduraznovat negulturnost Emeriky, vyhneme se tak zbytecnemu nedorozumneni. Jsou kriticke hlasy od umirnenych po az odsuzujici, ale FSICHNI ci temer vsichni se shoduji na obrovske siri kulturniho rozvrstveni USA. Neni mysleno jako urazka, ale jako konstatovani faktu, ze k statistickym udajum o chudobe v USA ciselne se pohybujici kolem 1/3 obyvatelstva, je PRY treba vzit minimalne stejny pomer pokud jde o "nekulturnost" Nejde tu o pokus ze strany kritiku ukazat "provazanost" mezi chudobou a nizsi kulturni urovni ac nekteri kritici tak s ironii radi cini, poukazujic na skutecnost, ze kultura je v USA velmi drahe zbozi ale, ze Emerican na rozdil od Evropana neni ochoten za neco takoveho utracet:-) kdezto naopak "kulturni" Emerican nevaha platit :-) Techto nekolik radku jsem pridal jen jako dodatek pri vzpomince na debatu o gulture kdy Vodnik narazil na nesouhlas na spratelenem serveru:-) zaverem....
by
ASTR
on Sat 28 Apr 2007 07:27 AM EDT | Profile | Permanent Link
Planetární útok na dělbu moci přišel ve chvíli, kdy posedlost ekonomickým růstem už nedovoluje připustit žádný pohled zvnějšku, jinak by se jeho obludná nesmyslnost stala zjevnou a mašinérie postdemokratické moci by se zastavila.
Vnějškem Růstu jsme my všichni, ale náš hlas nemá váhu - ekonomický růst chce být měřen jen ekonomickými kategoriemi a jeho manažeři se chtějí zodpovídat jen sami sobě. Občané smějí být pouze ochotnými pomahači, ne vnějškem, před nímž musí ekonomický Růst vykazovat svůj smysl. Informace o ekonomických a sociálních důsledcích globálního ekonomického růstu - klimatických změnách například - vytvářejí obrovský deficit smyslu uvnitř západní civilizace, který maskují floskule o "křesťanských kořenech Evropy", nebo "kulturní boj" (tak to nazval Jiří Přibáň) za nadřazenost "hodnot Západu", jak jej známe u nás především z textů vycházejících v MfD. Planetární útok na dělbu moci ničí v západní civilizaci institucionální předpoklady odpovědnosti a kritického vědomí - pohledu zvenčí, před kterým musí každá činnost ospravedlnit své cíle. Starou demokracii už uhájit nemůžeme, proces postdemokratizace příliš postoupil. Klást odpor planetárnímu útoku na dělbu moci ale neznamená jen hájit jeden historicky překonaný politický systém. Znamená hájit univerzální dědictví evropské civilizace, předpoklad všeho, "co v ní mělo výši". ---------------------------------------------------------------------------------------------- PS za tyto nazory jsem byl jiz nazvan ruzne, od stoupence konspiracnich theorii pres levicaka az po komunistu:-) Re: zaverem....
by
krabat
on Sun 29 Apr 2007 12:50 PM EDT | Profile | Permanent Link
Dobry clanek, dobre postrehy. Pro mne je urcujici hlavne tohle:
"osedlost ekonomickým růstem už nedovoluje připustit žádný pohled zvnějšku" Tohle zname asi vsichni, kdo jedeme na stejne vlne. Pokud na nejake diskuzi zpochybnite bozskou podstatu trhu, jste oznaceni za nepritele lidstva, rozvracece, co chteji lidi okrast o jejich svobodu, tezce nabytou behem konstituce trhu, nebezpecne experimentatory, komunisty a silence, kteri chteji nakonec vsechny pozavirat do gulagu. Manipulace, znemoznujici jakoukoliv kritiku systemu zvnejsku se opira o dva body: Prvnim je lstive ztotozneni volneho trhu se svobodou, druhym je oznaceni vsech kritickych proudu za bolsevicke (i kdybyste hajili prava vodomerek rybnicnich na tri trsy rakosu, stejne chcete zahnat lidi za ostnaty drat). Jedna z moznych variant budouciho vyvoje k nam prichazi z Jizni Ameriky- tam sahli lide po prvnim klacku, ktery nasli na smetisti a nasadili je zpet do hry (soc.- komunistickou ideologii). V Evrope mame jednu momentalni sanci, a to tu, ze Americane to se svym tlakem na cesko- polsky radar prezenou. Sice chapu, ze teoreticky jsme s Americany na jedne lodi, ale kdyz vam spolupasazer zacne uprostred bourky vrtat diru do dna, je treba mu rici, at toho necha, nebo si vystoupi. Americane totiz nemohou zit sami o sobe, potrebuji 2 absorpci zdroje sve agrese, ktera by se jinak obratila proti nim: Prvnim jsou extraterirorialni hospodarske subsystemy (cti kolonie), druhym zabehane evropske KULTURNI sterotypy, na nez nabaluji sve autenticke nezvaldatelne prusvihy (viz vytunelovani mytu bitvy u Thermopyl pro sve propagandisticke ucely ve filmu 300). Re: Re: zaverem....
by
ASTR
on Sun 29 Apr 2007 07:40 PM EDT | Profile | Permanent Link
dik za doplneni:-)
Re: Re: Re: zaverem....
by
krabat
on Mon 30 Apr 2007 02:23 AM EDT | Profile | Permanent Link
Konecne jsem si vzpomel, jak se tahle Belohradskeho esej jmenuje: Epocha samovznecovani. Dalsi kousky pro dlouhe letni vecery naleznete zde:
http://www.multiweb.cz/hawkmoon/l-eseje.htm Re: Re: Re: Re: zaverem....
by
vodnik
on Tue 01 May 2007 07:00 PM EDT | Profile | Permanent Link
Díky za ten skvělý link na Bělohradského. Dovedu si představit, že se elitním intelektuálům musí otvírat kudla v kapse...:-))
Re: Re: Re: Re: Re: zaverem....
by
ASTR
on Tue 01 May 2007 09:59 PM EDT | Profile | Permanent Link
nevim cim to, ne se vsemi ale s vetsinou a s nekterymi nekterymi formulacemi obvzlast souhlasim doslova.
Ty jsem take pouzil. Re: Re: Re: Re: Re: zaverem....
by
krabat
on Wed 02 May 2007 01:47 AM EDT | Profile | Permanent Link
Tak to je, Vodniku. Proto odkazy na Belohradskeho nikde moc nedavam, clovek se pak hned dovi:
"No jo, vy tu argumentujete Belohradskym, to jste mel rict rovnou, ze jste zneuznany emigrantsky anarchista a usetrili bychom si cas nejakou diskuzi!" Pro mne nejvetsim prekvapenim noveho tisicileti je, ze se zacina naplnovat Marxova teze o spolecenskem vedomi. At v dospivani smysli lide jakkoliv, jejich dospelacke smysleni se uz toci jako korouhvicka na vezi, zcela v sentencich toho, kam fouka jejich osobni vitr- tedy tim smerem, kolik kapitalu zrovna vlastni. Nevidi, neslysi, jsou jako bez vule...:0). Přesný link:
http://www.multiweb.cz/hawkmoon/samovznecovani.htm
|
Login
Poslední články
Poslední Komentáře
Odkazy
Osobní blogy
Badger's Hole
Politika
Antiwar.com
Věda|Technologie
|
||||||
|
||||||||