Proto nikoho nepřekvapí, že se mi okamžitě zalíbil tento kousek, který jsme hned secvičili s dcerou Bárou (vydržte to povídání na začátku, je to jen 1:25):
Poslechněte si to než otevřete další okénko. To dodala moje mladší dcera s tím, že se teprve posereme. Měla pravdu! Seděli jsme u toho, střídavě řvali a popadali dech - inu, vychutnejte si, jak tutéž skladbu podává Thalita Pertuzzatti:
|
||||||
|
| Kalendář Příspěvků
Search
|
Comments
Re: Eu sei que vou te amar
by
jednorozec
on Mon 09 Mar 2009 03:54 PM EDT | Profile | Permanent Link
OK.
Není ta portugalština celkem šišlavá? :-) Onehdy jsem gůgloval, vlastně jůťůboval, myslím na heslo Czech Jazz. Vynořilo se dost nahrávek pořízených turisty na Karlovo mostu. Ke svému mírnému zděšení jsem patřil na Aleše Sládka (alespoň se domnívám, že to je on), kdysi eso bubeníka trad kapely Jazz Fiddlers, jak si vydělává hraním na valchu. Hraje sice výborně, ale z vysokého podstavce, na kterém pro mne a mně podobné kdysi stál, na pitvoření se pro turisty je trochu dost rozdíl. Jeden z těch záběrů měl titulek: Prague Band Plays Girl from Ipanema. Kapela hrála skladbu "Dinah" (is there anyone finer in the state of Carolina...")! Jiný záběr z Karlova mostu měl žádost o titulek skladby. Kapela (jiná) hrála Jobimovu "Wave". Tak jsem to chlápkovi doplnil, a on byl rád. Hraje se to v pro jazz neobvyklé tónině D dur - pro plátkaře je to dost záhul, např alto sax, laděný v Es, má pak pět křížků. Abych zakončil cancání: Včera jsem si koupil nedělní noviny Mail on Sunday jenom proto, že měli zadarmo přílohu CDéčko Pet Shop Boys. Nalákal mě na ně předminulé Vánoce Juchelka, ve svém výběru. PS.:Noviny brzy poslouží k podpalování barbecues. :-) Re: Re: Eu sei que vou te amar
by
Juchelka
on Mon 09 Mar 2009 04:07 PM EDT | Profile | Permanent Link
Doufám, že jste měl v případě PSB šťastnou ruku a nebudete mě proklínat. Nezapomínejte, že já jsem provedl výběr... : )
Pet Šop Bojs
by
jednorozec
on Mon 09 Mar 2009 07:42 PM EDT | Profile | Permanent Link
CDéčko celkem ušlo, láce za libru padesát a ještě k tomu spousta papíru na podpal!
Mínil jsem už nějaký čas poslechnout si od nich víc, než tu jednu věc ve vašem výběru - Lunapark - co mě zaujala. Je to oblast muziky o které vím velice málo. Krom jiného kvůli mým poslechovým zvykům. Theoreticky bych měl na poslech mnoho hodin denně, ale já mám také rád ticho. Např zvuková zařízení v mých automobilech zůstávají v mint condition, prakticky nepoužita. Atd, atp... Nechápu lidi, např studenty, kteří dělají nějakou duševní práci a poslouchají při tom, dost hlasitě, nějaké jiné vjemy (záměrně se zde vyhýbám slovu hudba!). Já mohu tak akorát mýt nádobí, a to každou chvíli ustrnu s kapajícím kastrolem v ruce, abych si vychutnal nějaký zvlášť povedený kousek. Hudba & práce
by
vodnik
on Mon 09 Mar 2009 08:00 PM EDT | Profile | Permanent Link
Podobná zkušenost. Nejlepší je bezesporu žehlení, to vychutnáte i tu sonátu pro violoncello! :-)
Re: Re: Eu sei que vou te amar
by
vodnik
on Mon 09 Mar 2009 04:31 PM EDT | Profile | Permanent Link
Tu Wave hrajeme s tím kámošem taky. Je to vždycky v D, i když by pro kytaristu nebyl problém naladit kytaru o půl tónu vejš a plátkař by mohl zívat v Es duru.
Jinak ta kapela s tím valchistou tam hraje od r.1990. Vlna
by
jednorozec
on Mon 09 Mar 2009 07:27 PM EDT | Profile | Permanent Link
Pokud vím, je to jediný jazz standard, který se dělá v D.
Body and Soul, kterou proslavil Coleman Hawkins začíná v Dflat a moduluje, in middle eight, do D, dočasně. Oni se ti plátkaři, kteří na to mají, rádi nechají vidět, že mají zvládnuty i ty pro jazz exotičtější stupnice. Trocha zdravého exhibicionismu se muzikantům musí odpustit... :-) Skladeb, které začnou nevinně a pak mají záludnou middle 8, je víc. Jobimova Girl from Ipanema je jednou z nich. Jobim...
by
vodnik
on Mon 09 Mar 2009 08:04 PM EDT | Profile | Permanent Link
...AFAIK nemá jedinou nezáludnou skladbu. Je pravda, že na middle 8 se componisti obvykle vyřádí (vzpomeňte si na "Gagarina", i když tam nejde o záludnost).
Re: Jobim...
by
jednorozec
on Mon 09 Mar 2009 08:35 PM EDT | Profile | Permanent Link
Proti harmonickému vyřádění se componistů nic nemám, leč mnohý accompanista, hrající dle sluchu a bláhově ukonejšen snadně uhodnutelnými prvními 16ti takty, si na jejich middle eight pak rozbil hubu.
Re: Re: Jobim...
by
vodnik
on Tue 10 Mar 2009 10:28 AM EDT | Profile | Permanent Link
Dle sluchu hráti & cikán nebýti = risiko převeliké podstoupiti. Já jsem naštěstí takový šumař, že co neznám, bez schematu nehraju. U Jobima pak i schema dlužno pocvičiti...
Re: Re: Re: Jobim...
by
jednorozec
on Tue 10 Mar 2009 08:50 PM EDT | Profile | Permanent Link
Shledávám, že v hudbě jste uvážlivý člověk a nevrháte se po hlavě do prekérních situací.
Zda se tato reservovanost týká i vaší činnosti na Internetu nechám stranou. :-)) Re: Vlna
by
jednorozec
on Fri 01 May 2009 07:07 PM EDT | Profile | Permanent Link
Z neznámého důvodu jsem si nyní vyhledal Wave ve svém akordáři a už několik dní přebrnkávám na klávesnici. Je to zajímavá skladba, ten člověk (Jobim) myslel úplně jinak, než "run of the mill" lidi.
D dur je tam ale pouze ve dvou taktech! Zdánlivě nelogické výlety do jiných tónin, ale vše dobře dopadne a skladba se navrátí do domáckého přístavu, ze kterého vyplula. Teď jen nevím, zda se to celé uzavírá v D dur a nebo v d moll? Re: Re: Vlna
by
vodnik
on Sat 02 May 2009 09:57 AM EDT | Profile | Permanent Link
Moje verse končí do ztracena jdoucími Dm7/Em7.
Jak mu ta musika šla v hlavě se nepokouším vůbec odhalit, pouze passivně s úžasem indžojuju. Máte-li právě periodu zájmu o neodhadnutelné a zcela šílené Jobimovy harmonické postupy, doporučuji Vaši soustředěné pozornosti Eu te amo nebo Zingaro: http://www.youtube.com/watch?v=smDyhn-Rff8 http://www.youtube.com/watch?v=3YROdkz0l9E&feature=related (musel jsem to zkopírovat, server mi nebere přímý link) Re: Re: Re: Vlna
by
jednorozec
on Sun 03 May 2009 07:44 PM EDT | Profile | Permanent Link
Eu te amo zaujalo! Chromatické krkolomnosti nikoliv bez půvabu.
Ani text není fádní: "We entwined our legs so many times..." Zingaro byla pro mne až příliš neproniknutelná houština harmonických postupů a vzdal jsem to v půlce. Některé verse Vlny na Jů-čubě končí vskutku na tvrdém DM7, možná nahoře ještě s přidanými cingrlátky, devítky, jedenáctky, jejich aug či dim zmršeniny, atd. ;-) Poněkud "čitelnější" Zingaro...
by
vodnik
on Mon 04 May 2009 03:07 AM EDT | Profile | Permanent Link
...je zde:
http://www.youtube.com/watch?v=w50-qOPJOcY&feature=PlayList&p=079A1A3EE36C3296&playnext=1&playnext_from=PL&index=5 Samozřejmě to zůstává nevychytatelným. Ale mám noty a je to taková challenge, že bych to s dcerou rád dal dokupy. Texty Jobimových věcí jsou nezřídka košilaté (Two Kites např.) Re: Poněkud "čitelnější" Zingaro...
by
jednorozec
on Mon 04 May 2009 06:10 AM EDT | Profile | Permanent Link
Jo, to je o hodně čitelnější než ty dvě japnské (?) kytary.
Mimochodem, původně jsem u názvu pomýšlel na komára, od italského onomatopoického zanzara, bzik, bzik! :-) Mimochodem 2, narazil jsem při "Vlnobití" na zajímavý strunný nástroj zvaný Chapman Stick. http://www.youtube.com/watch?v=wvi6L929gdk Re: "Vlnobití"
Zajimave. S timto stylem jsem se setkal kdysi davno na jedne TV show. Kytarista tvrdil, ze otukavani strun sam vynalezl (???)
Hral na obycejnou akustickou kytaru. http://www.youtube.com/watch?v=r2BOApUvFpw&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=JJi-W2p1iEQ&feature=related Re: Re: "Vlnobití"
by
vodnik
on Mon 04 May 2009 04:11 PM EDT | Profile | Permanent Link
Jerry, ta technika se jmenuje tapping a běžně ji používají metalisté od 80. let. Eddie Van Halen bude z nich asi nejznámější, jinak též Joe Satriani nebo Steve Vai.
Re: tapping
Snazil jsem se napsat cesky i kdyz dnes se na to nehledi.
80 leta souhlasi. Nepamatuji si kdo to v TV uvadel a jestli s tim sam poprve prisel. Nevedel jsem ze Satriani take tuka ;-) Jen tak mimo, dnes se dozil 90ti let Pete Seeger. Chapman Stick...
by
vodnik
on Mon 04 May 2009 04:01 PM EDT | Profile | Permanent Link
...znám, tady v Holandsku cestuje po klubech virtuos na tento nástroj. Viděl jsem ho dvakrát živě a naprosto nechápu, jak to dělá...
Wave na tom zní líp než ta Vltava... Re: Chapman Stick...
by
jednorozec
on Tue 05 May 2009 05:30 AM EDT | Profile | Permanent Link
naprosto nechápu, jak to dělá
Je za tím bezpochyby spousta dřiny, musí se "myslet" nezávisle oběma rukama. To ale dělají pianisté taky a varhanisté k tomu dokonce přidávají smysluplné podupávání po basových klávesách! Když je řeč o varhanistech:
by
Leon Kreutzfeld
on Tue 05 May 2009 01:27 PM EDT | Profile | Permanent Link
http://www.ondrejpivec.com/index.php?lang=cz&show=media
Re: Když je řeč o varhanistech
by
jednorozec
on Tue 05 May 2009 07:04 PM EDT | Profile | Permanent Link
Děkuji tímto Leonu K za zajímavý odkaz na mladého českého jazz varhanistu. Umí!
Děkuji za díky
by
Leon Kreutzfeld
on Wed 06 May 2009 02:44 PM EDT | Profile | Permanent Link
Kdysi jste vyjádřil znechucení nad tím, že si stále na různých fórech lidé posílají odkazy na nějakou hudbu. Jsem rád, že tentokrát jste znechucen nebyl. Uznávám, že posílání odkazů na popové hvězdy denně znějící několikrát z rádia je nablblé, ale na druhou stranu lze touto cestou upozornit na něco, co zejména za hranicemi může být neprávem neznámé.
Takže přidávám ještě něco, ale předem upozorňuji, že si jsem vědom toho, že jde o úplně jiný level. Spíše to sem dávám jen tak pro zajímavost, protože mě to nedávno v jednom klubu zaujalo - těch pět písní, které jsou spustitelné v odkazu bohužel nevyzní tak jak jsem je slyšel já. Samozřejmě i já slyším četné technické nedostatky, občasné ujetí tempa atp., ale beru to tak, že jsem konečně v té Plzni slyšel něco jiného. Víte, tady je to buď český bigbít nebo český punkrock, což obé automaticky znamená mizernou úroveň, nějací kotlíkaři, no a pak pár jazzových formací. Ty jsou sice fajn, ale většinou je to na úrovni standardů nebo standard-like skladeb, no a já se s technikou nespokojím. Tak jsem tu konečně slyšel něco, co je trochu mimoplzeňské, i když by se tomu jistě leccos dalo vytknout. Jo a hlavně - musím pochválit absenci kytary, toho snad nejprotivnějšího nástroje vůbec. http://bandzone.cz/ilcoloriitornodinoi Portugalština...
by
vodnik
on Mon 09 Mar 2009 04:33 PM EDT | Profile | Permanent Link
...je tak šišlavá, že jsem se v Lisabonu pořád ohlížel, jestli to nejsou Poláci nebo jiní Slovani. :-)
Re: Portugalština...
sislava ale me se libi.
http://www.youtube.com/watch?v=Cj9hI_sgrE0 http://www.youtube.com/watch?v=Yw5L5exltgU Re: Re: Portugalština...
by
ASTR
on Mon 04 May 2009 01:37 AM EDT | Profile | Permanent Link
jeste sislavejsi je Clara Nunes zde:
http://www.youtube.com/watch?v=KBqFo-Wg9fc&feature=related Re: Re: Re: Portugalština...
Bohuzel, holka patri do davne minulosti.
Clara Francisca Nunes Pinheiro (1943–1983) Re: Re: Re: Re: Portugalština...
by
ASTR
on Tue 05 May 2009 06:55 AM EDT | Profile | Permanent Link
ano, ale vyse davas odkaz na pisen:
Niña Altai, Filhos de Gandhi Ixeja Clara Nunes.. mam disk s sislavou Brasilskou portugalstinou, melodicky fajn, jde z toho teplo, i ti co se byli podivat na karneval v Riu rikaji ze moc dobre :-) Re: Re: Re: Re: Re: Portugalština...
by
jednorozec
on Tue 05 May 2009 08:29 AM EDT | Profile | Permanent Link
jde z toho teplo, i ti co se byli podivat na karneval v Riu rikaji ze moc dobre
Že by to teploušema? (Jedna moje známá Welšanka má českého manžela a trochu se učila naší mateřštinu. Když se jí u večerního posezení v Čechách ptali, jestli jí není zima, odpověděla suverénně: "Džekuji, ne. Já sem teplá.") Re: ne. Já sem teplá.
Hm, v Brazilii jsou podle toho tepli vsichni :-)
Re: ale vyse davas odkaz na pisen
Pravda. Musime byt radi, ze v nasi dobe muzeme ocenovat zesnule jeste dlouho po smrti.
I v Brazilii se meni styl, tak staci sahnout do minulosti. Diky Jutube je hledani snazsi. Nedavno jsem tak cestoval po horach v Peru. V Praze kdysi pobihala skupina Peruancu, kteri delali randal, jaksi se do naseho mesta nehodici. Ovsem vzpomel jsem si na dnes jiz zesnulou Ima Sumac a ejhle, nasel jsem podobny zpev. Re: Re: ale vyse davas odkaz na pisen
by
ASTR
on Tue 05 May 2009 06:30 PM EDT | Profile | Permanent Link
tataz pisen v provedeni Yma Sumac:
http://www.youtube.com/watch?v=q6TGHUHt4yA&feature=related Yma Sumac
by
jednorozec
on Tue 05 May 2009 07:22 PM EDT | Profile | Permanent Link
účinkovala i v ČSR. Byla velké terno, každý se bavil o tom, kolik oktáv...
Někdo (Semafor?) pak dělal parodii, kde vystupoval (na fujaru hrající?) bača Imre Šumák. BTW, takové voloviny si já pamatuji, pořádné věci ne. Re: Yma Sumac
by
vodnik
on Wed 06 May 2009 12:47 PM EDT | Profile | Permanent Link
Matka měla její desku doma, znám ji od svých 8 let. Ten rozsah je bizarní.
Re: Re: Yma Sumac
Samozrejme, ze rarita jako I.S. se jen tak neopakuje ale vsiml jsem si ze v tamejsim kraji je takovy zpev charakteristicky. Mozna, ze hornate prostredi inspiruje zpevacky k vysokym notam.
Guinness World Record: http://www.youtube.com/watch?v=Kdp4NHWr7G8&feature=related Ad bača Imre Šumák
by
Leon Kreutzfeld
on Wed 06 May 2009 02:33 PM EDT | Profile | Permanent Link
Na jednom svém semaforském CD mám jednu píseň Imre Šumáka - v podání Jiřího Šlitra. Ano, říkají tam něco o neuvěřitelném rozsahu (30 oktáv nebo kolik). Je to v bloku "cizojazyčných skladeb" mezi něž dále patří Bitva u Lipan (nebo Obraz a Tulipán nebo jak se to jmenuje) v ruštině a Big Bad John v "angličtině". A v textu té bačovy je jakési výskání a výkřiky "pocem ovca moja".
skupina Peruancu, kteri delali randal
by
jednorozec
on Tue 05 May 2009 07:37 PM EDT | Profile | Permanent Link
se vyskytovala po anglických městech taky. Někdy v letech 80tých, raných 90tých?
Hráli dobře - nebo jen dobře předstírali k reprodukované hudbě? Opravdu nevím. Bylo to vše (až moc?) zesilované přenosnou aparaturou, což asi vadilo vodníkovi007 a nepochybně mnohým jiným. Dost lidí tím asi odpudili, až nakrkli. Počáteční zájem a sympatie se pře-exponováním vytratily, prodej kaset a cédéček vyschl a tlupy své přehnané decibely odtáhly zase jinam. Re: skupina Peruancu, kteri delali randal
Samozrejme, ze se tak stalo. Veci musi k sobe zapadat. K pazskym pamatkam parti flasinet a ruzni hudci
Re: Re: skupina Peruancu, kteri delali randal
by
NIKL
on Sun 10 May 2009 02:07 AM EDT | Profile | Permanent Link
Vodniku007, ta ukazka uz je hodne stara. Videl jsem ji tez na European traveling with Rick Steves.
Re: skupina Peruancu, kteri delali randal
by
vodnik
on Wed 06 May 2009 12:46 PM EDT | Profile | Permanent Link
Taky na ně pamatuju - od prvních dnů emigrace v srpnu 1979 ve Vídni až do cca pol. 90. let v Utrechtu. Šlo to ruku v ruce s romantickým zápalem levicových západoevropských slečen pro jihoamerická kommunistická hnutí a partyzány. Dnes je nahradili (aspoň v Utrechtu) akordeonisté z Běloruska, Ukrajiny a Rumunska. Někteří jsou virtuosové, ale já ten nástroj moc neoblibuji...
Považuji za spravedlivé...
by
vodnik
on Sat 09 May 2009 06:07 PM EDT | Profile | Permanent Link
...uvést, jak hraje tento kousek sám autor, Sám Velký Antonio Carlos Jobim:
http://www.youtube.com/watch?v=x6ToqVt68sE&feature=related Re: Považuji za spravedlivé...
by
jednorozec
on Sat 09 May 2009 08:17 PM EDT | Profile | Permanent Link
Jo, je tam dost Velký. V mládí býval jako proutek.
(People in glass houses should not throw stones!) Nebudu se omlouvat za osobní narážku - můj obdiv ke skladbám Jobima a jejich naprosto unikátním harmonickým postupům (chord progressions) je zde znám. A to je to podstatné. I mladé ženy prý někdy dají stranou nějakou tu vrstvu tuku, nějakou tu vrásku, nějakou tu dekádu, když dominuje charisma (a peněženka?) staršího muže. Re: Re: Považuji za spravedlivé...
by
vodnik
on Sun 10 May 2009 12:52 PM EDT | Profile | Permanent Link
Máte smutnou pravdu: stáří se na Jobimovi podepsalo ne právě hezkým způsobem. Nicméně si někdy, když mu bylo přes 50, bral nějakou 19ti nebo 20tiletou - to k tomu Vašemu druhému odstavci...
|
Login
Poslední články
Poslední Komentáře
Odkazy
Osobní blogy
Badger's Hole
Politika
Antiwar.com
Věda|Technologie
|
||||
|
||||||